I år 5 arbetar jag lite annorlunda med läxor än i år 4. Detta för att eleverna ska använda de ord de lärde sig i år 4 och nya ord de lär sig i meningar i tal och skrift. Jag har flera gånger med tidigare klasser jag haft arbetat framgångsrikt på detta sätt och sett att eleverna utvecklar förmågan att kommunicera i tal och skrift. De blir duktiga på att skriva och tala.
Eleverna får hela texten i läxa. De kommer att få förhör där de skriver eller svarar på frågor med hela meningar. När de svarar behöver de använda de ord som förekommer i texten de har i läxa (samt ord de redan kan).
För att kunna skriva med hela meningar eller svara på frågor till texten behöver eleven då denne läser engelskaläxan: läsa texten, översätta texten, lära nya ord som finns med i texten, förstå och känna till innehållet i texten.
Hör av er om ni undrar något! :-) Hälsningar Cecilia
Läxa till torsdag vecka 34:
Första läxan är till kommande torsdag (v. 34), sid. 6-7 i Happyboken. Eleverna kommer att få skriva till bilden sid. 6-7 (kopierad i färg). Jag vill att de ska kunna skriva liknande meningar som de som finns i texten om vad som finns i rummen, kunna ord för möbler och vitvaror samt kunna vad de olika rummen heter. Träna gärna på att formulera meningar hemma.
De ord man MINST behöver kunna/lära för denna veckan är följande:
De ord man MINST behöver kunna/lära för denna veckan är följande:
Sid. 6-7
lounge
|
vardagsrum
|
downstairs
|
på bottenvåningen
|
kitchen
|
kök
|
upstairs
|
på ovanvåningen
|
bedroom
|
sovrum
|
bathroom
|
badrum
|
wooden table
|
träbord (table – bord)
|
cooker
|
spis
|
dishwasher
|
diskmaskin
|
washing machine
|
tvättmaskin
|
shelves
|
hyllor
|
carpet
|
matta
|
curtain
|
gardin
|
wardrobe
|
garderob
|
chest of drawers
|
byrå
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar